Zapraszamy uczniów klas szóstych do naszej klasy siódmej dwujęzycznej. Proces rekrutacji rozpoczyna się 19.03.2024r. Szczegóły w zakładce REKRUTACJA / REKRUTACJA DO KLASY DWUJĘZYCZNEJ
Opcje widoku
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Podkreślenie linków
Reset

Dwudniowa wycieczka w Góry Świętokrzyskie z programu „Poznaj Polskę”.

W dniach 1-2 grudnia 2022r. uczniowie klas ósmych (8b, 8c, 8dw) i siódmej (7dw) z naszej szkoły pod opieką pań: Agnieszki Pachockiej, Anny Banaczkowskiej-Babuli, Marleny Przepióry oraz Jaroslawy Palianytsia, uczestniczyli w dwudniowej wycieczce po naszym świętokrzyskim regionie. Wycieczka ta była zorganizowana z programu „Poznaj Polskę”. Pierwszego dnia udaliśmy się autokarem do Nowej Słupi, a stamtąd od pomnika Świętego Emeryka rozpoczęliśmy swoją wędrówkę na Święty Krzyż. Łysa Góra przywitała nas zimową, bajkową scenerią. Leżący śnieg i oszronione drzewa stanowiły niesamowity klimat i stały się dodatkową atrakcją. Święty Krzyż jest symbolem ziemi świętokrzyskiej, od przechowywanych tutaj relikwii Drzewa Krzyża Świętego nazwę bierze województwo świętokrzyskie oraz ziemia świętokrzyska. Święty Krzyż to także „duchowa stolica” dla tej części naszej ojczyzny. Zwiedziliśmy klasztor i kościół. Uczniowie poznali bogatą historię tego miejsca. Pan przewodnik nakreślił im bardzo obrazowo losy klasztoru, od zarania, tj. począwszy od XI wieku, aż do dnia dzisiejszego. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Muzeum to mieści się w zabytkowym budynku, będącym częścią kompleksu zabudowań klasztornych dawnego opactwa benedyktynów. Po ciepłym posiłku w klasztornej jadłodajni ruszyliśmy w dalszą drogę do Huty Szklanej. Po drodze „odwiedziliśmy” niezwykłe miejsce, charakterystyczne dla naszych Gór – gołoborze, czyli obszar bezleśny (goły od boru) znajdujący się na stokach pasm górskich. Gołoborze zbudowane jest z bloków kambryjskiego piaskowca kwarcytowego powstałych ponad 500 mln lat temu. Na Łysej Górze powstało największe w Górach Świętokrzyskich i jedno z największych w średniogórzu Środkowej Europy pole nagiej pokrywy blokowej. Niestety z powodu mgły nie mogliśmy stamtąd podziwiać panoramy. W Hucie Szklanej czekał na nas autokar, którym pojechaliśmy do miasteczka – Bodzentyn, słynącego w Europie Środkowej z targów końskich. Założone zostało z fundacji biskupa krakowskiego Bodzanta z Jankowa między 1348 a 1355 r. Tutaj zwiedziliśmy zabytkowy kościół parafialny Wniebowzięcia NMP i św. Stanisława Biskupa. Jest to zabytkowy kościół rzymskokatolicki wzniesiony w latach 1440-52. Jego fundatorem był biskup krakowski i pierwszy polski kardynał - Zbigniew Oleśnicki. Kolejnym punktem zwiedzania były ruiny zamku, wzniesionego w XV wieku również z inicjatywy Zbigniewa Oleśnickiego. W zamku tym król Władysław Jagiełło spędził dwa dni w 1410 r. odbywając pielgrzymkę na Święty Krzyż przed wyprawą krzyżacką. Zamek był kilkakrotnie przebudowywany przez biskupów krakowskich, zmieniając swą funkcję z obronnej na rezydencjalną. Dziś, po wielu kolejach losu, stanowi malowniczą ruinę na wzgórzu. Zachowały się jego wysokie ściany z otworami okiennymi oraz XVII-o wieczny portal wykonany z czerwonego piaskowca. W dole płynie rzeka Psarka.
Po krótkim spacerze po bodzentyńskim rynku, udaliśmy się na zwiedzanie Zagrody Czernikiewiczów. Jest ona przykładem specyficznej architektury małych miasteczek o charakterze rolniczym, tak licznie występujących w przeszłości na terenie całej Kielecczyzny.
W skład zagrody wchodzą: budynek mieszkalny, budynki gospodarcze oraz wozownia, które wraz z zamykającym podwórze drewnianym ogrodzeniem tworzą zwarty zespół w kształcie czworoboku. Ściany wszystkich budynków zostały wzniesione z drewna jodłowego, zaś dachy mają pokrycie gontowe.
Zagroda jest najstarszą i jedyną tak kompleksowo zachowaną małomiasteczkową zagrodą znaną z terenów Kielecczyzny. Jej najstarsze elementy pochodzą z 1809 roku.
Pani przewodniczka bardzo ciekawie opowiadała o życiu codziennym zamieszkujących tu ponad dwieście lat temu ludzi. Po tej cennej lekcji historii i tradycji naszego kieleckiego regionu autokarem udaliśmy się na spoczynek do miejscowości Śniadka II.
Drugiego dnia po smacznym i obfitym śniadaniu pojechaliśmy do miejscowości Podzamcze. Podczas półtoragodzinnego zwiedzania Centrum Naukowego Leonardo da Vinci uczniowie uczyli się poprzez zabawę. Biorąc udział w wielu eksperymentach i doświadczeniach, poznawali otaczającą nas rzeczywistość, poznawali swoje ciało i sprawdzali swoje możliwości psychomotoryczne.
Następnie zwiedziliśmy Dwór Starostów Chęcińskich, gdzie przewodnik w barwny sposób "przeniósł" nas do XVII wieku. Kolejnym punktem wycieczki był zamek w Chęcinach. Ten Królewski Zamek powstał na przełomie XIII i XIV w. na wzniesieniu (360 m n.p.m.) jako warownia typu wyżynnego. Król Władysław Jagiełło wykorzystał jego specyficzne położenie i wybrał go między innymi na miejsce zajazdów szlachty.
Po śmierci Łokietka, Kazimierz Wielki rozbudował zamek, czyniąc z niego jedną z najpotężniejszych twierdzy na ziemiach polskich. W swojej historii zamek pełnił różne funkcje. Między innymi był rezydencją królowych.
Zamek używany był również jako więzienie. Po zdobyciu Wielkopolski Łokietek przeniósł do zamku chęcińskiego siedzibę skarbu koronnego, a następnie umieścił tu również skarbiec katedry archidiecezjalnej gnieźnieńskiej. Ostatecznie zamek został przeznaczony na mieszkanie starostów grodowych, a także miejsce sądu i kancelarii grodowej. W XVII i XVIII wieku zamek był wielokrotnie niszczony. Kilkakrotnie go odbudowywano, ale nigdy już nie powrócił do dawnej świetności, pozostając w częściowej ruinie.
W drodze powrotnej do domu zjedliśmy jeszcze ciepły posiłek. Pogoda nas niestety nie rozpieszczała. Mgły zasłaniały całkowicie słońce, a panujący mróz nie pozwolał na jeszcze dłuższe zwiedzanie obiektów znajdujących się na powietrzu. Niektórzy z nas byli w odwiedzanych miejscach po raz pierwszy, ale zdecydowana większość nigdy wcześniej nie miała okazji podziwiania piękna naszych Świętokrzyskich Gór w zimowej scenerii.

Data dodania: 2022-12-04 16:20:26
Data edycji: 2022-12-04 16:27:55
Ilość wyświetleń: 88
Motto
naszej
szkoły

“Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.”

Janusz Korczak

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Kącik ucznia

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej